Organizujemy Ogólnopolskie Konkursy Instruktor Roku

Poznajemy pracę OSK w krajach Europy

Przegładzasz wiadomości z działu: Nowości

Prośba o interwencję w sprawie

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

17.11.20

Wysłaliśmy prośbę o interwencję do Rzeczników: Małych i Średnich Przedsiębiorców, Praw Obywatelskich , Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w związku z negatywnym rozpatrzeniem naszego wniosku z dnia 27.10. 2020 r. przez Ministra Infrastruktury. Wniosek dotyczył podjęcia działań legislacyjnych zmniejszających ryzyko zarażania się chorobą COVID-19. Staraliśmy się o zawieszenie obowiązku odbycia szkoleń przez instruktorów pod sankcją skreślenia z ewidencji skutkujący pozbawieniem prawa wykonywania zawodu instruktora, o którym mowa w art.33 ustawy o kierujących pojazdami.

Zostało już tak niewiele czasu na konieczne zmiany legislacyjne ( 7 stycznia 2021 upływa termin złożenia zaświadczenia w organie ewidencyjnym) tj. proponujemy dodać w art.12a w ust.1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych pkt. 4) w brzmieniu:
4) art.37 ust.1 pkt.2 i 3, art.38 ust.5 pkt.2 i 3, art.38a, art.63 ust.1 pkt.2 i 3, art.63a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019r. poz. 341)”.

Przesyłając korespondencję w tytułowej sprawie do
– Biuro Klubu Parlamentarnego PiS  ul. Wiejska 4/6/8 00-902 Warszawa, e-mail: kp-pis@kluby.sejm.pl/
– Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska – Platforma Obywatelska, Nowoczesna, Inicjatywa Polska, Zieloni ul. Wiejska 4/6/8 00-489 Warszawa, e-mail: kp-ko@kluby.sejm.pl
– Koalicyjny Klub Parlamentarny Lewicy  ul. Złota 9, lok. 4 00-019 Warszawa, e-mail: kp-lewica@kluby.sejm.pl
mamy nadzieję na wsparcie przez Parlamentarzystów starań zawieszających obowiązek odbycia szkoleń przez instruktorów pod sankcją skreślenia z ewidencji skutkujący pozbawieniem prawa wykonywania zawodu instruktora, o którym mowa w art.33 ustawy o kierujących pojazdami.
Realizacja w/w obowiązku w stanie pandemii koronawirusa stanowi również naruszenie art.32 ust.1 i 2 Konstytucji. Zgodnie z tym przepisem wszyscy są wobec prawa równi oraz mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Natomiast w przedmiotowym przypadku obowiązek odbywania szkoleń przez instruktorów nauki jazdy stanowi przejaw skrajnej niesprawiedliwości społecznej szczególnie uwzględniając prawne okoliczności dopuszczania do uczestnictwa w ruchu drogowym kierujących pojazdami z poważnymi, zagrażającymi bezpieczeństwu problemami zdrowotnymi, albowiem stosownie do przepisu art. 12a ustawy z 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych – na czas obowiązywania stanu pandemii koronawirusa SARSCoV-2 między innymi zawieszono obowiązek poddania się okresowemu badaniu w razie upływu terminu ważności orzeczenia lekarskiego i psychologicznego.
Z poważaniem

W imieniu PFSSK, PIGOSK i OIGOSK

Roman Stencel
prezes OIGOSK  +48 502 532 405  www.izbaosk.eu

Prośba o interwencję w sprawie zawieszenia obowiązku odbycia szkoleń przez instruktorów

Tak uczą jeździć w Ameryce

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

13.11.20

W Ameryce nie obowiązuje ogólnokrajowy standard kursów nauki jazdy. Kursy dla kierowców w poszczególnych stanach bardzo się różnią. Po drogach jeździ coraz więcej młodych osób, którym brakuje podstawowej wiedzy oraz umiejętności, jakie kiedyś mieli ich rówieśnicy.

Auto-Świat / Artykuł / Aktualności

Krótszy egzamin na prawo jazdy: ministerstwo szuka pieniędzy!

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

13.11.20

Oto propozycje zawarte w projekcie rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury

Auto-Świat / Artykuł / Aktualności

 

Otrzymaliśmy z Ministerstwa Infrastruktury odpowiedź na nasz wniosek z dnia 27.09. 2020 r.

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

07.11.20

Aktualnie obowiązujące przepisy ustanawiające określone ograniczenia, nakazy i zakazy w związku
z wystąpieniem stanu epidemii, nie zabraniają przeprowadzania tego typu szkoleń
przez podmioty do tego uprawnione. Mając to na uwadze, przedmiotowe warsztaty doskonalenia zawodowego, o których mowa w art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1268) mogą być nadal realizowane według programu określonego w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 4 marca 2016 r. w sprawie
szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców (Dz. U. z 2018 r. poz. 1885).

Pełna treść pisma Ministerstwa Infrastruktury z dnia 05. 11. 2020 r.

Skarga na niezałatwienie w terminie ustawowym wniosku z dnia 27.09.2020 r. skierowanego do Pana Mateusza Morawieckiego Prezesa Rady Ministrów

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

07.11.20

W związku z niepodjęciem działań legislacyjnych przez Rząd RP zmierzających do zmniejszenia ryzyka zarażenia się chorobą COVID-19 wśród instruktorów OSK, w dniu 2.11. 2020 r. złożyliśmy skargę z wnioskiem o ustalenie i zastosowanie konsekwencji służbowych wobec osób winnych uchybienia ustawowemu terminowi oraz o niezwłoczne przesłanie odpowiedzi na nasz merytoryczny wniosek z dnia 27.09. 2020 r.

Treść skargi

Wniosek dotyczący podjęcia działań legislacyjnych przekazany do rozpatrzenia

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

07.11.20

Departament Spraw Obywatelskich Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazał w dniu 29.09. 2020 r. wniosek Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców, Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców oraz Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia do rozpatrzenia przez Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Zdrowia.

Treść pisma Departamentu Spraw Obywatelskich Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

Wysłaliśmy wniosek do Pana Mateusza Morawieckiego Prezesa Rady Ministrów w dniu 27.09.2020 r.

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

06.11.20

Wniosek dotyczy działań legislacyjnych zmniejszających ryzyko zarażania się chorobą COVID-19. Złożenie wniosku uzasadniamy troską o zdrowie koleżanek i kolegów instruktorów, które może być realnie zagrożone w razie uczestnictwa szczególnie w grupowych zajęciach teoretycznych (10 godz.) przewidzianych programem warsztatów określonym w §32 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 4 marca 2016 w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców.

Treść wniosku

Konsultacje społeczne rozporządzenia Ministra Infrastruktury do 12 listopada 2020r.

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

03.11.20

Informujemy, że Minister Infrastruktury, zgodnie z rozdzielnikiem społecznym, przekazuje w załączeniu projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach i zwraca się z prośbą o zgłoszenie ewentualnych uwag w terminie do dnia 12 listopada 2020 r.

Na liście organizacji w rozdzielniku społecznym znajduje się PFSSK, dlatego zwracamy się z prośbą o zapoznanie się z projektem i przesyłanie ewentualnych uwag Stowarzyszeń Regionalnych do projektu.

Zarząd PFSSK

Egzaminowanie – konsultacje społeczne

Egzaminowanie 2020.10.22

Rozdzielnik – społeczne poprawiony

Stefan Rzońca PFSSK

Sprzeciw na proponowane zmiany w projekcie rozporządzenia Ministra Infrastruktury

Opinia do projektu zmian w rozporządzeniu o egzaminowaniu kandydatów na kierowców

Uwagi do projektu z 22.10.2020 rozporządzenia zmieniającego Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 czerwca 2019 r.

Wręczenie odznaczeń państwowych podczas XXII Zebrania Delegatów Stowarzyszeń PFSSK w Uniejowie

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 1 komentarz(y)

03.10.20

O godzinie 10.00 w Uniejowie, od Uroczystości wręczenia Odznaczeń Państwowych członkom Stowarzyszeń zrzeszonych w PFSSK, rozpoczęło się XXII Zebranie Delegatów Stowarzyszeń PFSSK. Wręczenia odznaczeń w imieniu Prezydenta RP i Ministra Infrastruktury dokonał Pierwszy Wicewojewoda Łódzki Pan Karol Młynarczyk.

Odznaczenia otrzymali:

Pan Jan Szumiał – Złoty Krzyż Zasługi,

Pan Zbigniew Bem – Srebrny Krzyż Zasługi,

Pan Marek Gawroński – Brązowy Krzyż Zasługi,

Pan Ryszard Gadziński – Honorową Odznakę „Zasłużony dla Transportu Rzeczypospolitej Polskiej”,

Pan Jarosław Błachnio – Honorową Odznakę „Zasłużony dla Transportu Rzeczypospolitej Polskiej”.

Za przyznane odznaczenia w imieniu wyróżnionych podziękował Pan Jan Szumiał.

Pan Wojewoda, w wystąpieniu podsumowującym Uroczystość podkreślił wagę działań odznaczonych oraz ich wpływ na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Gratulujemy odznaczonym!

 

 

Kategoria „T” zanikającą kategorią prawa jazdy

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

01.10.20

Czy to oznacza, że zmniejsza się ilość ciągników rolniczych i maszyn – pojazdów wolnobieżnych używanych w rolnictwie i przemieszczających się po  polskich drogach?

Nie, pojazdów tego typu wciąż przybywa. Są coraz lepiej wyposażone, i stale poprawiany jest komfort jazdy nimi i ich obsługa, ale bezpieczne zasady ich użytkowania nadal zależą od wiedzy i świadomości ich użytkowników, które można byłoby nabyć podczas szkolenia na kursie w zakresie prawa jazdy kat, „T”.

Powodem spadku zainteresowania szkoleniem i uzyskaniem prawa jazdy kategorii „T” jest szeroki zakres uprawnień osób posiadających prawo jazdy kat. ”BE”. Osoby te oprócz uprawnień do kierowania pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t z przyczepą inną niż lekka, mają również uprawnienia do poruszania się po drogach publicznych ciągnikami rolniczymi z przyczepami oraz pojazdami wolnobieżnymi, w tym maszynami i sprzętem przeznaczonym do prac rolnych.

Wydawałoby się, że jest to pozytywne i rozsądne rozwiązanie. Czy na pewno? Po wnikliwej analizie może okazać się, że nie do końca tak jest.

W okresie wzmożonych prac rolnych zwiększa się ilość ciągników i maszyn rolniczych na drogach. W tym samym czasie przybywa na drogach innych uczestników ruchu drogowego, ponieważ czas prac polowych pokrywa się z letnimi wyjazdami wakacyjnymi i urlopowymi. Pociąga to za sobą wzrost liczby wypadków drogowych, często makabrycznych, z udziałem i za przyczyną ciągników i maszyn rolniczych, w których doznają ciężkich obrażeń lub giną ludzie.

Często przyczyniają się do tego źle lub wcale nie oznakowane, nieoświetlone ładunki wystające poza obrys pojazdu, umieszczane na zewnątrz, wystające, szpiczaste oraz ostre części lub przedmioty, niezdemontowane na czas jazdy lub nie złożone wystające części mogące naruszać stateczność pojazdu, a także zagrażać bezpieczeństwu innych uczestników ruchu.

Wielu rolników porusza się po drogach ciągnikami rolniczymi albo maszynami do prac w polu przekraczającymi dozwoloną szerokość, nie posiadając odpowiednich zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego drogą publiczną.

Podczas jednej z policyjnych kontroli drogowej ciągnika rolniczego z przyczepą, na której było przewożone mokre zboże okazało się, że ciężar jej był dwukrotnie większy od  dozwolonego.

Inny przykład: Do wypadku doszło późnym wieczorem podczas słabej widoczności. Po drodze poruszał się ciągnik rolniczy z podczepionym siewnikiem zbożowym. Kierujący samochodem osobowym nadjeżdżający z przeciwnego kierunku widział tylko światła ciągnika, ale nie zauważył nie oznakowanego i nieoświetlonego w ciemności siewnika podczepionego do ciągnika. Kierowca samochodu osobowego w wyniku obrażeń poniósł śmierć a jego lewa ręka została oderwana.

Czy zawsze te nieprawidłowości występują na skutek celowego działania rolników, lekceważenia przepisów lub braku wyobraźni? Czy może jednak wynikają z niewiedzy, braku odpowiedniego przeszkolenia, którego nie było podczas szkolenia w zakresie prawa jazdy kat: „B” a przydałoby się w przypadku użytkowania sprzętu rolnego?

Program szkolenia i egzaminy państwowe z zakresu prawa jazdy kat: „B” nie obejmują zagadnień związanych z obsługą i techniką jazdy ciągnikiem rolniczym i maszynami rolnymi. Szkolenie i egzamin państwowy z zakresu prawa jazdy kat: „E do B” odbywa się tylko z części praktycznej – jazdy samochodem o dmc:3,5t z przyczepą inną niż lekka, a nabywa się uprawnienia do kierowania ciągnikami rolniczymi i maszynami o znacznych wymiarach i masie.

Prawdopodobnie znaczna część rolników posiadających wyłącznie prawo jazdy kat: „BE” nie zna przepisów i zasad dotyczących obsługi, użytkowania i korzystania z dróg publicznych ciągnikami i maszynami rolniczymi i nie tylko na drodze, ale także podczas prac polowych. Nie wiedzą, gdzie uzyskać odpowiednie zezwolenia i co one obejmują.

Może warto przeprowadzać pogadanki, dodatkowe szkolenia za pomocą mediów, w klubach wiejskich, sołectwach?

Każdy pomysł jest dobry, jeżeli wpłynie na poprawę bezpieczeństwa, nie tylko na drodze ale, także w polu i gospodarstwie rolnym.

 

Jan Szumiał