Organizujemy Ogólnopolskie Konkursy Instruktor Roku

Poznajemy pracę OSK w krajach Europy

Przegładzasz wiadomości z działu: Nowości

Stanowisko PFSSK, PIGOSK i OIGOSK odnośnie inicjatywy FZWD i PKE ws Samorządu Zawodowego Instruktorów i Egzaminatorów /SZIE/

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

28.10.19

Stanowisko trzech organizacji wypracowane na I Wspólnej Konferencji 19.10.19

Dokument w formacie pdf    –   KonferencjaWspolna20191019Stanowisko,wsSZIE

Relacja z I wspólnej konferencji PFSSK, PIGOSK i OIGOSK – 19.10.19

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

24.10.19

W dniu 19.10.2019   odbyła się I Wspólna Konferencja Szkoleniowa zorganizowana przez

PFSSK, PIGOSK, OIGOSK pt. „Rzetelna wiedza=efektywne szkolenie”.

Na miejsce spotkania wyznaczono  Kompleks Gastronomiczno- Hotelowy GÓRSKI w miejscowości Proszenie koło Piotrkowa Trybunalskiego.

Prezes PFSSK Pan Krzysztof Bandos zabierając głos, przywitał obecnych na sali, i zapowiedział inaugurację pierwszego z cyklicznych corocznych spotkań . Poruszył temat braku zgody na wszechobecną krytykę nas, instruktorów nauki jazdy i egzaminatorów za złe szkolenie i egzaminowanie . Stwierdził że my instruktorzy nie możemy ponosić odpowiedzialności za rosnącą liczbę wypadków i kolizji, oraz za to, jaką drogą  pójdzie przyszły kierowca. Niestety brak naszemu środowisku przebicia politycznego. Federacja wielokrotnie ponawiała starania ,wskazując uwagi do istniejących przepisów, wykazując chęć współpracy przy tworzeniu zmian już w istniejących. Za każdym razem słysząc, że tak, ale nie teraz , później / wśród kierujących jest wielka rzesza wyborców, a więc może nie należy ich drażnić/.Dlatego też dobrze, że możemy w tak dużym gronie omówić nasze problemy.

Po powitaniu gości i uczestników konferencji rozpoczęła się merytoryczna część spotkania:

Pan Marek Staszczyk, Prezes KSD WORD dyr. WORD Toruń, w swoim wystąpieniu skoncentrował się na zapoznaniu środowiska szkoleniowego ze zmianami prawnymi w kwestii egzaminowania wchodzącymi w życie 1.01.2020. Omówił nowy model organizacji i planowania egzaminów oraz aktualną sytuację ośrodków egzaminowania.

Pan Robert Dorosz MORD Tarnów, przedstawiciel Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów przedstawił. krótką prezentację o zmianach prawnych w egzaminowaniu od 1.lipca br.

Pan Tomasz Żmuda- przedstawiciel Brokerskiego Biura Ubezpieczeń Regis Mediator z Koszalina. wypowiedział się na temat problemów ubezpieczeniowych  w OSK,  w sytuacji kolizji pojazdów leasingowanych. Wskazał na problemy przy zawieraniu umów ubezpieczeniowych dla pojazdów leasingowych,

Najbardziej oczekiwanym tematem konferencji było zaawansowanie prac nad aktualnym projektem Ustawy ws. SZIE i projektami regulaminów, Zaproszono do udziału w konferencji Pana Tomasza Matuszewskiego- przewodniczącego Komitetu Redakcyjnego projektu Ustawy ws. SZIE. Z wielkim rozczarowaniem przyjęto nieobecność przewodniczącego KR. Przesłał on do organizatorów list z przeprosinami, uzasadniając niemożność swojej obecności na konferencji koniecznością udziału w  innym zaplanowanym wcześniej spotkaniu. .Organizatorzy chcąc zastąpić nieobecnego Pana Tomasza Matuszewskiego, wystosowali pismo z zaproszeniem do Pana Mariusza Sztala. Jednak i ten przedstawiciel SZIE nie był zainteresowany spotkaniem z naszym środowiskiem, wystosowując pismo pełne zarzutów pod adresem organizatorów. Nie mniej znalazł czas na obserwację obrad Kongresu, w relacji umieszczonej przez jednego z obecnych na sali za pośrednictwem Internetu i na napastliwy i niewybredny komentarz pod adresem uczestników konferencji.

Prezes OIGOSK Pan Roman Stencel przedstawił symulacje ewentualnych składek do SZIE.

Zaproszono również przedstawiciela Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, – który miał wypowiedzieć się na temat, zmian prawnych w zakresie szkolenia i egzaminowania.. Niestety przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury nie przybył przesyłając list z przeprosinami.

Po wystąpieniach prelegentów rozpoczęła się dyskusja na temat inicjatywy powołania samorządu.

Zabierający głos zwracali uwagę na zagadnienia związane z  działaniami tzw. grupy inicjatywnej SZIE, badaniem opinii instruktorów, analizie efektów działania istniejących już samorządów zawodowych, kosztów jakie generuje działalność samorządów.

Po przeanalizowaniu działania samorządów: architektów i pielęgniarek wynika jasno, że te twory są ukierunkowane na maksymalizację zysków dla osób pracujących dla tych organizacji, jednocześnie do minimum ograniczając możliwość wpływu członków na kierunki działania swoich samorządów.

Samorządy dotychczas powstałe nie wyeliminowały patologii w środowisku zawodowym. Mimo ideałów z jakimi wychodzą, dalej mamy afery wśród lekarzy, prawników oraz innych grup zawodowych.

Samo przystąpienie do samorządu nie powoduje nagłego podniesienia kwalifikacji, wyjątkowej transparentności działań, podniesienia etyki zawodowej, zwiększenia efektywności pracy, podniesienia prestiżu zawodowego.

Prezes SOSK odczytał list wystosowany do PIGOSK, OIGOSK , PFSSK, z którego wynika absolutny brak zgody na samorząd w takiej formie .

Podczas dyskusji padła propozycja z sali aby przeprowadzić glosowanie wśród zebranych w temacie zgody na powstanie samorządu.

Na 130 osób biorących udział w głosowaniu: 129 było na „NIE”,1 była na „TAK”

W konkluzji konferencji należy uznać, że nie ma naszej zgody na założenie samorządu zawodowego w proponowanym kształcie

Sprzeciwiamy się ODGÓRNEJ inicjatywie mającej na celu zaspokojenie emocjonalnych potrzeb pojedynczych osób.

 

Na tym konferencję zakończono.

 

Relacja

Marzena Franiewska SOSK Warszawa

 

 

 

Dwie odpowiedzi na pismo Zarządu Fundacji Zapobiegania Wypadkom Drogowym w sprawie kształtu SZIE

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

16.10.19

Przytaczamy dwie opinie adresatów tzw. konsultacji w sprawie kształtu SZIE, a przed nimi pełna lista adresatów pisma:

– Automobilklub Polski
– Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
– DEKRA Polska Sp. z o.o.
– Fundacja „JEDŹ BEZPIECZNIE”
– Fundacja „Nadzieja” Osób Poszkodowanych w Wypadkach Drogowych
– Fundacja PL
– Fundacja S.O.S. Odpowiedzialne Szkoły Jazdy
Górnośląskie Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia
– Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera w Łodzi
– Instytut Transportu Samochodowego
– Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów WORD
– Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów WORD
– Liga Obrony Kraju – Zarząd Główny
Małopolskie Stowarzyszenie Nauczycieli Kształcących Kierowców
– Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu
– Ogólnopolska Izba Gospodarcza OSK
– Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego
– Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kierowca.pl
– Ogólnopolskie Stowarzyszenie Uczestników Ruchu Drogowego Świadomy-Bezpieczny
– Opolskie Stowarzyszenie Instruktorów
– Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy Bemowo
– Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego
– Polska Izba Gospodarcza OSK
– Polska  Izba Firm Szkoleniowych
– Polska Unia Transportu
– Polski Związek Automobilowy
– Polskie Stowarzyszenie Instruktorów Techniki Jazdy
– Pomorskie Stowarzyszenie Instruktorów Nauki Jazdy
– Polskie Towarzystwo Psychologiczne
– Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Regionalne Stowarzyszenie Właścicieli Ośrodków Szkolenia Kierowców w Bydgoszczy
Społeczne Stowarzyszenie Szkolenia Kierowców w Białymstoku
– Stowarzyszenie Instruktorów i Ośrodków Szkolenia Kierowców w Pile
Stowarzyszenie Instruktorów i Ośrodków Szkolenia Kierowców w Sieradzu
– Stowarzyszenie Instruktorów i Szkół Nauki Jazdy ELKA w Wałbrzychu
Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców  w Lublinie
– Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców w Szczecinie
Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie
Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów Regionu Piotrkowskiego
– Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom SPINKA
– Stowarzyszenie Psychologów Transportu w Polsce
Stowarzyszenie Właścicieli i Instruktorów OSK MOST w Skierniewicach
– Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców
– Stowarzyszenie Właścicieli OSK i Kandydatów na Kierowców AUTOS w Łodzi
Stowarzyszenie Wykładowców i Instruktorów Szkolenia Kierowców w Gorzowie Wielkopolskim
Warmińsko-Mazurskie Stowarzyszenie Właścicieli Ośrodków Szkolenia Kierowców
Wielkopolskie Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów
– Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
– Związek Powiatów Polskich
– Związek TRANSPORT I LOGISTYKA POLSKA
– Związek Zakładów Doskonalenia Zawodowego

 

Witam Szanowną Panią Bożenkę i pozostałych adresatów.
Małopolskie Stowarzyszenie Nauczycieli Kształcących Kierowców z Krakowa, zgłaszała wielokrotnie postulaty naszych członków oraz środowiska szkoleniowego kierowców z Małopolski, że nie można łączyć instruktorów z egzaminatorami, bowiem instruktorzy sprzedają „towar” a egzaminatorzy go kupują, lub nie kupują – dla tego zdarzają się różne sytuacje korupcyjne.
My postulujemy, aby egzaminator państwowy był odpowiednio wykształcony i nie zależny od pracodawców oraz posiadał swoje własne biuro, jak poseł, sędzia, prokurator, czy notariusz.
Natomiast propozycja stworzenia jeszcze jednej organizacji zrzeszającej instruktorów nauki jazdy – mija się z celem, bowiem środowisko szkoleniowe jest coraz biedniejsze i nie stać ich na płacenie składek członkowskich oraz różnych opłat z tym związanych.
Ta branża już upada i całkiem upadnie, po wprowadzeniu zapisów, że kursant do egzaminu może uczyć się samodzielnie w rodzinie bez konieczności uczestniczenia w wykładach (co już jest) i bez obowiązku brania lekcji w szkołach jazdy.
Takie zasady już od dawna obowiązują w niektórych krajach UE.
Jeżeli już, to proponujemy – na bazie istniejących organizacji branżowych stworzyć „coś” np. zrzeszenie, co pozwoli jednym głosem mówić i potrafi skutecznie rozmawiać z „ustawodawcami” i wdrażać odpowiednie przepisy.
Warto zastanowić się nad przedstawionym głosem, aby bez dodatkowych obciążeń finansowych realizować nasze wnioski i postulaty.
Życzę owocnych obrad oraz pełnego sukcesu w dążeniu do celu, dla dobra całej branży szkoleniowej.

Ps.
Naszą opinię można opublikować.

To zły  adresat…powinno być ministerstwo, nasza federacja i izby gospodarcze

  Należało dodać , że takie organizacje instruktorów istnieją w regionach już od ponad 25 lat wraz z Polską Federacją Stowarzyszeń Szkół Kierowców, gdzie w Statucie jest współpraca z egzaminatorami. Wiadomo, że nasze organizacje były dyskryminowane przez WORD-y , a egzaminatorom zabroniono witać się z instruktorami w ramach walki z korupcją. Jak to wyszło ?  Afera goni aferę. Teraz w „Komitecie”  dla samorządowców  widzimy  tych samych sprawców  wadliwego systemu szkolenia i egzaminowania  kierowców  w Polsce ( nb. nie spotykanego nigdzie w Europie). To nie integracja – a rozbicie  już  i tak  wątłego środowiska , o którym pisze pan prezes T. Szewczyk.

Pozdrawiam
Janusz Ujma

I Wspólna Konferencja Szkoleniowa PFSSK/PIGOSK/OIGOSK – Rzetelna wiedza – efektywne szkolenie

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

20.09.19

Prezesi Krzysztof Bandos (PFSSK), Krzysztof Szymański (PIGOSK), Roman Stencel (OIGOSK) zapraszają serdecznie Członków Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców na I Wspólną Konferencję Szkoleniową PFSSK/PIGOSK/OIGOSK nt.: ,,Rzetelna wiedza – efektywne szkolenie”. Wydarzenie odbędzie się w dniu 19.10.2019 r. w Proszeniu k. Piotrkowa Trybunalskiego.
Z uwagi na ważkość i aktualność tematyki, możliwość konstruktywnej dyskusji oraz udział przedstawicieli resortu transportu, Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów Word (KSD Word), Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów (KSE), przewodniczącego zespołu redakcyjnego SZIE, innych – oczekują na uczestnictwo licznych członków współpracujących organizacji społecznych tj. PFSSK – PIGOSK – OIGOSK.
———————————————————————————–
Koszt każdego uczestnika to opłata za nocleg ze śniadaniem: pokój 2-osobowy – 135 zł
pokój 1-osobowy – 100 zł
Pozostałe koszty pokrywa PFSSK.
Dla każdego Stowarzyszenia przewidziany jest udział czterech osób. Zgłoszenia prosimy przesyłać drogą mailową do Prezesa PFSSK lub telefonicznie pod numer 502 278 722
do 25.09.2019 r.
———————————————————————————–
Na zdjęciach poniżej zamieszczamy Agendę Konferencji i formularz zgłoszenia.

Relacja z IX Konferencji Szkoleniowej Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców 13-15.09.19 w Lipowym Moście

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

18.09.19

„TAM GINĄ LUDZIE Bezpieczeństwo na autostradach i drogach ekspresowych. Działanie człowieka, nowe technologie, rola edukacji zawodowej w korzystaniu z drogi i pojazdu”

W dniach 13-15 września br. w pięknej scenerii LipowegoMostu k. Supraśla odbyła się IX Konferencja Szkoleniowa Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców. W konferencji wzięło udział ponad 100 osób, w tym wiele osób będących członkami zarówno PIGOSK jak i PFSSK.

Pierwszego dnia, z udziałem zaproszonych gości wystąpienia swoje mieli Panowie: Roman Stencel- Prezes OIGOSK i Tomasz Żmuda- przedstawiciel UNIQA TU SA. Dyskutowano również nt. zmian w przepisach UoKP i transporcie drogowym.

Drugiego dnia swoje wystąpienia mieli:

Pani dr. Ewa Odachowka- psycholg transportu z Instytutu Transportu Samochodowego omówiła psychologiczne uwarunkowania zachowań kierowcy w środowisku autostradowym i pokazując przykłady nowych nowych rozwiązań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pan Bartosz Szczepański- asystent dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego poruszył temat przyszłości transportu drogowego w aspekcie wykorzystania nowych rozwiązań i technologii, w tym pojazdów autonomicznych.

Pan prof. nzw.dr. hab. Inż. Jerzy Jackowski nawiązując do wystąpienia Pana Bartosza Szczepańskiego  dał przykłady wprowadzania już w obecnie produkowanych i ogólnie dostępnych pojazdach autonomii wspomagającej kierowcę w bezpiecznej jeździe z nowoczesnym oświetleniem zewnętrznym samoczynnie reagującym na zmieniające się warunki drogowe i udział w nim innych uczestników ruchu.

Pan Tadeusz Zagajewsji- Prezes Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi poruszył kwestię łańcucha edukacyjnego jako determinanta skutecznie udzielanej pierwszej pomocy przez świadka wypadku.

Pan Radosław Sobczyk- Naczelnik wydziału kontroli ośrodków szkolenia z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego swoje wystąpienie poświęcił omówieniu przepisów dotyczących prowadzenia Ośrodka Szkolenia w odniesieniu do kadry dydaktycznej, programów szkolenia, wyposażenia dydaktycznego i pojazdów szkoleniowych.

Po wystąpieniach prelegentów nastąpiła dyskusja którą w znacznym stopniu zdominowała inicjatywa powołania Samorządu Zawodowego Instruktorów Nauki Jazdy i Egzaminatorów. Wśród zebranych była tylko znikoma liczba zwolenników powstania takiej organizacji, zdecydowana większość była przeciwna. Po zakończeniu obrad czas wolny wykorzystano na podziwianie piękna okolicy i wdychania świeżego leśnego powietrza oraz odwiedzenia Supraśla, miejscowości rozsławionej przez kręcenie w niej scen do filmów „Blondynka”,”U Pana Boga w ogródku”.

W następnych dwóch dniach osoby chętne ( ponad 50 osób) wyjechało na dwudniową wycieczkę do Wilna i Trok na Litwie.

Obydwa przedsięwzięcia minęły w miłej przyjacielskiej atmosferze.

III Ogólnopolski Zlot Motocyklowy Instruktorów i Egzaminatorów 13-14-15 września 2019, Milanowska Wólka już za nami

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

16.09.19

Zlot odbył się w dobrej koleżeńskiej atmosferze, o czy świadczą nasze relacje zamieszczane na facebooku PFSSK. Na zdjęciu uczestnicy Zlotu podczas wizyty w Ujeździe i jego szczególnej atrakcji, jaką są ruiny zamku Krzyżtopór. Przed nami IV edycja Zlotu, na którą już dzisiaj zapraszamy.

Wspomnienie o Józefie Kowalskim

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 1 komentarz(y)

04.09.19

Wspomnienie o Józku.

Pamiętam lata osiemdziesiąte minionego wieku, kiedy pracował jako instruktor jazdy w Bełchatowie. W 1989 roku otworzył, jako jeden z pierwszych, prywatny ośrodek kierowców.

Pracował z pasją rozwijając swoją działalność. W 1991 roku rozpoczęły działalność WOE. Nowy system egzaminowania pobudził do działalności społecznej środowisko szkoleniowe i  w 1995 roku powstało w regionie piotrkowskim stowarzyszenie . Józek brał czynny udział w organizowaniu struktur tej organizacji i do końca swojego życia udzielał się w niej w roli członka Zarządu. W latach dziewięćdziesiątych zrodziła się w Bełchatowie idea konkursu „Instruktor Roku”. Z czasem konkurs uzyskał miano krajowego a w roku 2001 miał wymiar międzynarodowy. W Bełchatowie kilkakrotnie był organizowany finał konkursu „Instruktor Roku”, Józek jako właściciel Ośrodka Szkolenia Kierowców „Auto-Prima” aktywnie uczestniczył w tych działaniach angażując się finansowo, doradczo i organizacyjnie.  Kierował do pracy w konkursie swoich pracowników i rodzinę. Miał duszę społecznika. W bełchatowskim środowisku był znany jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą wielokierunkową w dziedzinie szkolenia, motoryzacji, wspierający różnorakie działania lokalne na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, rozwoju samorządności i przedsiębiorczości. Pamiętam jak jechaliśmy razem do Krakowa, aby uczestniczyć w Zjeździe Delegatów Stowarzyszeń PFSSK i zadeklarować udział naszej organizacji w pracach federacji.  Potem Józef pełnił funkcję w organach federacji. W maju spotkałem Józka z małżonką Ewą w Częstochowie podczas Pielgrzymki Kierowców na Jasną Górę. Był już chory, ale nie dawał tego odczuć. Planowaliśmy jeszcze wówczas wspólny branżowy wyjazd. 18 lipca Józek uczestniczył w zebraniu w WORD w Piotrkowie Tryb. Rozmawiałem z nim. Nie sądziłem, że będzie to ostatnia rozmowa.

1 września 2019r w wieku 58 lat odszedł od nas na zawsze. Szlachetny człowiek, dobry kolega, oddany branży szkoleniowiec. Pamiętajmy o Nim i wspierajmy go modlitwą.

Msza Święta Żałobna zostanie odprawiona w kościele pod wezwaniem Wszystkich Świętych w Bełchatowie-Grocholice w środę w 4 września o godz. 15.30

Wspomina Krzysztof Szymański

FORUM INSTRUKTORÓW – Nic o nas bez nas – Zbigniew Muszyński SOSK Warszawa

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 1 komentarz(y)

30.08.19

Ostatnim tekstem STOWARZYSZENIE CZY SAMORZĄD trochę włożyłem kij w mrowisko. Komentarzy było sporo, ale co się rzuca w oczy, komentujących może z dziesięciu. To najlepiej pokazuje, jak małe jest zainteresowanie instruktorów zmianą, która zupełnie przeobrazi ich życie zawodowe. A przecież to oni powinni się tutaj najwięcej wypowiadać, żeby później  nie znaleźć się w nowej rzeczywistości z której wycofanie się będzie trudne i czasochłonne..

Adwokatom nie tworzyli samorządu klienci, a pielęgniarkom pacjenci. Moją obawę budzi fakt, że wśród propagatorów samorządu dostrzegam nad aktywność osób spoza naszego środowiska i właścicieli ośrodków, a niewielką liczbę instruktorów zatrudnionych w OSK. A przecież to ma być samorząd instruktorów! To oni powinni mieć decydujący wpływ na decyzje, jaki kształt ma przyjąć organizacja, do której obowiązkowo mają należeć, i ją utrzymywać!

Rzecznik Mariusz Sztal nie ukrywa, że głównym celem powołania samorządu nie jest poprawa warunków pracy, tylko interes społeczny, jakim jest poprawa BRD. Cel szczytny, lecz część komentujących uważa, że instruktor jest tylko małym ogniwem w całym łańcuchu. Trzeba kolejnych dziesiątek lat, żeby zmienić mentalność naszych kierowców i poprawić infrastrukturę. W większości krajów europejskich są łatwiejsze egzaminy na prawo jazdy, a mniej wypadków. Za to jest tam ściślejsza kontrola ruchu drogowego.

Jeśli samorząd ma powstać, musi służyć nie tylko społeczeństwu, ale przede wszystkim jego członkom. Grupie inicjatywnej, mimo dużej kampanii promocyjnej w różnych mediach, udało się przekonać do swoich racji niewielką grupę instruktorów. Zderzyli się z murem obojętności, o który obijają się stowarzyszenia.

Jeśli samorząd ma powstać, to musi uzyskać akceptację znacznej większości środowiska.

Uważam, że federacja powinna zrobić rzetelną analizę projektu ustawy, napisać kilkustronicowe opracowanie w formie ulotki informacyjnej, i rozesłać do wszystkich OSK (może być mailem). Powinny być w nim min. odpowiedzi na pytania:

  • jakie są założenia planowanego powstania samorządu
  • jakie mogą wyniknąć korzyści dla naszego środowiska i społeczeństwa
  • jakie zagrożenia mogą nieść planowane zmiany
  • jakie mogą być koszty utrzymania aparatu biurokracji i źródła finansowania

Takie solidne opracowanie mogłoby być wstępem do dyskusji w szerszym środowisku, a nie tylko w gronie aktywnych, Przede wszystkim instruktorzy powinni zadecydować o przyszłości wykonywanego przez siebie zawodu.

Po okresie konsultacji federacja powinna zorganizować referendum wśród wszystkich instruktorów, czy opowiadają się za samorządem, czy rozwojem stowarzyszeń. Można dodać też inne pytania ważne dla naszego środowiska. Wynik powinien być wskazówką zarówno dla władz federacji jak i rządzących krajem.

Zbigniew Muszyński

FORUM INSTRUKTORÓW – Warsztaty instruktorów postawmy na nowoczesność – Bogdan Sarna SOSK Warszawa

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 1 komentarz(y)

27.08.19

W kolejnym swoim felietonie chciałem poruszyć sprawę warsztatów instruktorskich.
Wśród wielu wątków, które często przewijają się na naszych forach, dyskutujemy o jakości szkolenia, o wykształceniu instruktorów, o potrzebie ustawicznego podnoszenia wiedzy, oraz o wzroście kompetencji szkoleniowców.
Tu właśnie chciałem rozszerzyć temat samokształcenia. W dobie tak rozwiniętych mediów, gdzie powszechność wiedzy z każdej dziedziny jest na wyciągnięcie ręki, a właściwie na kliknięcie paru klawiszy na komputerze, zasadnym staje się pytanie, czy wszystkim spośród nas chce się podnosić swoje kwalifikacje?
Instruktorzy po kursach zdobywają określoną, powiedziałbym bazową wiedzę, która później jest weryfikowana przez komisję egzaminacyjną, jednakże jak dotychczas nie powstała żadna uczelnia, szkoła czy kurs, który z miejsca gwarantowałby absolwentowi pełen profesjonalizm, stąd ambitni ludzie, którzy chcą być dobrzy w swoim zawodzie, ciągle dokształcają się.
Ale jak w każdej grupie zawodowej tak jak i wśród instruktorów, części tych osób po prostu nic się nie chce, bo i tak dostaną zatrudnienie, a jeśli szef będzie zbyt wymagający to po prostu  pójdą gdzie indziej. W 2013 roku wprowadzono ustawowy obowiązek dokształcania się w postaci tzw . warsztatów instruktorskich.

Na przestrzeni czasu ta forma zdobywania nowej wiedzy ewaluowała, gdyż zależała od kreatywności organizatorów oraz  od ceny, od bardzo niskich po bardzo wysokie.

Osobiście jestem zwolennikiem prowadzenia klasycznych wykładów ale dla osób które zaczynają ,,przygodę” z nową dziedziną wiedzy, natomiast w przypadku dokształcania jakim są warsztaty instruktorskie zdecydowanie wybrałbym bym formę e-learningową bo  przecież tyle mówimy o innowacyjności, nowoczesności więc trzeba iść z duchem czasu.
Jak to zrobić?.
Należy stworzyć platformy e-learningową, która będzie pracowała na takiej zasadzie, jak szkolenie okresowe, gdzie system wymusi na uczestniku zapoznanie się z określoną tematyką, wiedzą,  która będzie dostosowana do oczekiwań instruktorów a jednocześnie obejmowała aktualizację zagadnień związanych ze szkoleniem.

Skąd platforma? To chyba sprawa najprostsza, zrobią ją komercyjne firmy, które dostarczają materiały szkoleniowe,  na pewno chętnych nie zabraknie, gdyż suma 2mln 300 tys. co dwa lata jest nie do pogardzenia. PWPW tylko czeka na takie hasło, by portal OSK powiązać z platformą.

Sama platforma powinna być płatna, jednakże koszt nie powinien przekraczać 100 zł z terminowo ograniczonym dostępem (3m-ce) a cena regulowana rozporządzeniem.
Z zajęć praktycznych trzeba by zrezygnować, bo trudności logistyczne jak i ekwilibrystyczne, pomysły organizatorów, którzy chcąc sprostać wytycznym wynikającym z rozporządzenia, wymyślają rzeczy, które nie przynoszą oczekiwanego elementu edukacyjnego.

O zmniejszeniu częstotliwości odbywania takich szkoleń, mówi się już od jakiegoś czasu, co uważam za słuszne. Co prawda przepisy nas dotyczące zmieniają się szybko, lecz nie na tyle,  ażeby była potrzeba egzekwowania ich znajomości co roku, gdyż większość instruktorów zapoznaje się z nimi na bieżąco.
Sam system powiązany byłby ze starostwem, gdzie informacja o odbyciu takiego szkolenia przesyłana byłaby prawie automatycznie.

Zaletą takiego systemu jest na pewno to, że szkolenie obejmowałoby ujednolicone treści dla instruktorów w całym kraju. Ewentualne argumenty, iż nie wszyscy rzetelnie zapoznają się z proponowaną elektronicznie wiedzą, jest o tyle chybiony, że sama fizyczna obecność instruktora na wykładzie też nie zapewnia przyjęcia prezentowanych treści. Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę z faktu, że elektroniczna forma przekazu informacji jest dzisiaj bardzo rozpowszechniona, a młodzi ludzie korzystają z niej najchętniej, przy dodatkowej zalecie, jaką jest oszczędzanie czasu potrzebnego na dotarcie do miejsca szkolenia i jego trwanie. Skorzystać z platformy można byłoby w dowolnym dla każdego czasie nie wyrywanym z pracy szkoleniowej ośrodka. Na spotkania i integrację środowiska, która też wydaje się niezbędna w celu wymiany opinii i doświadczeń, można by znaleźć przestrzeń uczestnicząc w spotkaniach i konferencjach środowiska organizowanych na przykład przez organizacje społeczne, czy inne instytucje wspierające szkoleniowców, co stanowiłoby wartość dodaną, ponadobowiązkową, dla zwiększania wiedzy każdego instruktora.
SOSK Warszawa Sarna Bogdan

 

FORUM INSTRUKTORÓW – Dobre krople leczą oczy – Bogdan Sarna SOSK Warszawa

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

26.08.19

Tym oto tytułem chciałem rozpocząć swój drugi felieton.
Obserwując nasze środowisko da się zauważyć, że coś wisi w powietrzu, ogólna apatia, nerwówka brak chęci do pracy, szukanie na forach może ktoś tchnie w nas nutkę nadziei. Jeżdżąc po mieście w dniu święta instruktora, byłem jedną z dwóch firm  na Bemowie, które chorągiewką manifestowały to wydarzenie. ,,Ubrałem” swoje samochody zrobiłem zdjęcia i chciałem je opublikować, jednak stwierdziłem że moja radość też była sztuczna, bo jak tu się cieszyć samemu.

Wszyscy czegoś oczekują.  Nadzieja- to pragnienie zaistnienia określonego stanu rzeczy i tak jeśli zagłębimy się w szczegóły to stwierdzam, że wszyscy chcą tego samego, niezależnie czy są na prawicy czy na lewicy naszych zmagań- lepszych warunków pracy i płacy, rzetelnego zatrudnienia, stabilnego ustawodawstwa i zadowolenia z tego co robią. Czy to jest dużo? Na pewno nie.

Od jakiegoś czasu trochę zatraciliśmy się w walce o systemowe rozwiązania, zupełnie zapomnieliśmy o załatwianiu naszych bieżących bolączek, jakże często górnolotne określenia o naszej misji, powołaniu, przysłaniają nam to, do czego ten zawód został powołany.
Zbawienie świata pozostawmy misjonarzom, księżom etc…..
Rolą lekarza jest leczyć, budowlańca budować, rolą instruktora jest szkolić kierowców, zgodnie z rozporządzeniem, zgodnie z istniejącym prawem, zgodnie z najlepszą wiedzą jaką dysponujemy, nie sposób pominąć tu również czynnika biznesowego, który pozwoli nam i naszym rodzinom godziwie żyć.

Jakże często szukamy czegoś nowego, ekstrawaganckiego, innego a nie widzimy prostych rozwiązań, które są w zasięgu ręki.

Samorząd działa na podstawie ustawy, która musi przejść długą drogę legislacyjną, sejm, senat, prezydent to zajmie dużo czasu i tak naprawdę stan naszego niepokoju będzie trwał nieustannie. Co zrobią, jak zrobią, kiedy zrobią jeśli to już nastanie, przy zmianie kadencji znów niepewność bo nie wiadomo kto będzie nami rządził i jakie miał pomysły. Cyrograf podpisany wycofać się nie można
My nie jesteśmy politykami, tworzącymi ideologie poprzez skomplikowane struktury, bo wcześniej czy później w nich się zagubimy.

Ktoś pytał mnie o alternatywę oto i ona. Mam dla Was propozycję stworzenia czegoś na już gotowych schematach, szczegółowo opisanych i co najważniejsze funkcjonujących i sprawdzonych, gdzie bez prawie żadnych nakładów, po tygodniu dwóch wchodzimy do pracy.
To lokalne STOWARZYSZENIA I FEDERACJA.

Już słyszę, pukanie się w głowę, komentarze, krzyki, ale proszę wysłuchajcie mnie, nie rzucajcie komputerami i telefonami, nie zamykajcie ekranów.
Wspomniane organizacje to:
zespół regulacji prawnych z kontami bankowymi, KRS-ami, statutami, stronami internetowymi, skrzynkami pocztowymi, to baza dla ich prawidłowego funkcjonowania. Należy ją tylko wypełnić odpowiednimi ludźmi , którym ufamy i tym którzy mają zapał do pracy, a tych jak widać ostatnio sporo przybyło.  Stowarzyszenia działają na podstawie statutu, który de facto można przeczytać na naszych stronach, mało tego zawsze można go zmodyfikować poprzez głosownie na walnym zgromadzenie członków.

Przytoczę jeszcze kilka argumentów dlaczego tak:
-Po pierwsze, są to jedyne przez lata nie splamione instytucje, gdzie posądzono by kogoś o czerpanie korzyści materialnych.
-Po drugie, posiadają bazę, ich członkowie nawzajem są dla siebie życzliwi, więc zalążek tej cechy mógłby udzielić się nowo wstępującym.
-Po trzecie, organizacje te, mają już przetarte kanały współpracy z władzami samorządowymi, ośrodkami egzaminowania,  oraz instytucjami państwowymi.
-Po czwarte, są to instytucje nie związane z żadnym lobbingiem.
-Po piąte, można zawsze wstąpić i wystąpić.
-Po szóste, mają strony internetowe, które mogą pracować jako ,,tuby medialne” wykorzystywane do naszych celów.
-Po siódme, tu naprawdę można realizować się w poszanowaniu jednego człowieka do drugiego.
Nie sposób także pominąć fakt, że kiedyś wspierane, dziś ignorowane stowarzyszenia i federacja mają  swoją 25- letnią tradycję, warto to kultywować, bo czy musimy historię pisać od nowa? Organizacja bez historii to tak jak człowiek bez twarzy. Wśród wielu pozytywnych działań z których obecnie wszyscy korzystamy, nie udało się uniknąć błędów, bo przecież filarem tych zgrupowań nie byli prawnicy czy inni fachowcy tylko zwykli instruktorzy.

Jednakże zanim zaczniemy budować naszą rzeczywistość bez urazy, podziałów, zaszłości, PFSSK (Federacja) musi ujawnić wszystkie projekty, złożone przez zespół doradczy ds. szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, oraz przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy, zgodnie z zarządzeniem ówczesnego Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 04 sierpnia 2016 r., które były złożone przez komisję ds. współpracy w MT. Te z placami i salami na własność też, bo tak wiele kontrowersji one budziły. Jeśli ktoś miał argumenty do ich wprowadzenia to trzeba je przedstawić, jeśli nie to trzeba się  ukorzyć  i powiedzieć przepraszam.
Do rozważenia byłoby również uzupełnienie zarządów lub rozpisanie nowych wyborów.

Koniecznym będzie także stworzenie, wspólnie wypracowanego katalogu zmian, który w przyszłości będzie procedowany przez naszych (mam na myśli nas wszystkich) przedstawicieli przed organami państwa po jesiennych wyborach.

Wrażliwy punkt  Warsztaty?
w dużych grupach, w niskich cenach, atrakcyjnych tematycznie (bez praktyki – to trzeba zmienić) prowadzone przez dobrze opłaconych najlepszych wykładowców, którzy są wśród nas, jak również specjalistów z zewnątrz.

Ceny kursów, jaki i płace instruktorów, wymagają regulacji, reformę taką łatwiej przeprowadzić jest lokalnie i stopniowo  a nie globalnie. Wynagrodzenie instruktora to ok. 1/3 ceny kursu relatywnie, płaca powinna rosnąć wraz z ceną kursu aż do osiągnięcia zarobków osiągających średnią krajową.
Skąd pieniądze?
Ze składek płaconych DOBROWOLNIE w imię wspierania działalności i dla korzyści własnych, z reklam które będą umieszczane na naszej stronie internetowej.
Dla przykładu w Warszawie zarejestrowanych jest ok. 2000 czynnych instruktorów, przy opłaceniu (DOBROWOLNIE) składki 15 zł miesięcznie daje nam nie wyobrażalną kwotę 30 tys. miesięcznie. Lecz ja takim optymistą nie jestem, zakładając że połowa instruktorów wstąpi do stowarzyszenia i zapłaci składkę, to i tak kwota 15 tys. miesięcznie, uwzględniając, że jej część przekazywana będzie do Federacji, spinającej” działalność stowarzyszeń w jeden strumień, z przeznaczeniem na imprezy i działania o zasięgu krajowym.

Sumy te pozwolą na przeprowadzenie warsztatów dla członków nie odpłatnie, lub naprawdę za symboliczną kwotę. Zostałoby jeszcze  część środków na zorganizowanie od czasu do czasu, wysoko specjalizowanych szkoleń  tematycznych dla kat. A, B, czy C na płytach poślizgowych lub symulatorach.

Co jest w tym najważniejsze? Ludzie- my instruktorzy, którzy w sposób odpowiedzialny włączą się do działania, tu każda złotówka wydana wróci do was z powrotem nad tym czuwają komisje rewizyjne.

Czego nam więcej potrzeba? wiem- najbardziej ludzi młodych, aktywistów, którzy tak trzeźwo myślą jak Wy i skierują nas na ścieżkę, którą wspólnie wytyczymy. Aktywność, zaangażowanie, determinacja grupy ludzi bezpośrednio związanych z określoną działalnością jest w stanie pokonać wszelkie przeszkody do realizacji wspólnego celu, bo kto wie lepiej czego nam potrzeba jeśli nie MY.

Bogdan Sarna