Organizujemy Ogólnopolskie Konkursy Instruktor Roku

Poznajemy pracę OSK w krajach Europy

Przegładzasz wiadomości z działu: Slider

Wręczenie odznaczeń państwowych podczas XXII Zebrania Delegatów Stowarzyszeń PFSSK w Uniejowie

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 1 komentarz(y)

03.10.20

O godzinie 10.00 w Uniejowie, od Uroczystości wręczenia Odznaczeń Państwowych członkom Stowarzyszeń zrzeszonych w PFSSK, rozpoczęło się XXII Zebranie Delegatów Stowarzyszeń PFSSK. Wręczenia odznaczeń w imieniu Prezydenta RP i Ministra Infrastruktury dokonał Pierwszy Wicewojewoda Łódzki Pan Karol Młynarczyk.

Odznaczenia otrzymali:

Pan Jan Szumiał – Złoty Krzyż Zasługi,

Pan Zbigniew Bem – Srebrny Krzyż Zasługi,

Pan Marek Gawroński – Brązowy Krzyż Zasługi,

Pan Ryszard Gadziński – Honorową Odznakę „Zasłużony dla Transportu Rzeczypospolitej Polskiej”,

Pan Jarosław Błachnio – Honorową Odznakę „Zasłużony dla Transportu Rzeczypospolitej Polskiej”.

Za przyznane odznaczenia w imieniu wyróżnionych podziękował Pan Jan Szumiał.

Pan Wojewoda, w wystąpieniu podsumowującym Uroczystość podkreślił wagę działań odznaczonych oraz ich wpływ na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Gratulujemy odznaczonym!

 

 

Kategoria „T” zanikającą kategorią prawa jazdy

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

01.10.20

Czy to oznacza, że zmniejsza się ilość ciągników rolniczych i maszyn – pojazdów wolnobieżnych używanych w rolnictwie i przemieszczających się po  polskich drogach?

Nie, pojazdów tego typu wciąż przybywa. Są coraz lepiej wyposażone, i stale poprawiany jest komfort jazdy nimi i ich obsługa, ale bezpieczne zasady ich użytkowania nadal zależą od wiedzy i świadomości ich użytkowników, które można byłoby nabyć podczas szkolenia na kursie w zakresie prawa jazdy kat, „T”.

Powodem spadku zainteresowania szkoleniem i uzyskaniem prawa jazdy kategorii „T” jest szeroki zakres uprawnień osób posiadających prawo jazdy kat. ”BE”. Osoby te oprócz uprawnień do kierowania pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t z przyczepą inną niż lekka, mają również uprawnienia do poruszania się po drogach publicznych ciągnikami rolniczymi z przyczepami oraz pojazdami wolnobieżnymi, w tym maszynami i sprzętem przeznaczonym do prac rolnych.

Wydawałoby się, że jest to pozytywne i rozsądne rozwiązanie. Czy na pewno? Po wnikliwej analizie może okazać się, że nie do końca tak jest.

W okresie wzmożonych prac rolnych zwiększa się ilość ciągników i maszyn rolniczych na drogach. W tym samym czasie przybywa na drogach innych uczestników ruchu drogowego, ponieważ czas prac polowych pokrywa się z letnimi wyjazdami wakacyjnymi i urlopowymi. Pociąga to za sobą wzrost liczby wypadków drogowych, często makabrycznych, z udziałem i za przyczyną ciągników i maszyn rolniczych, w których doznają ciężkich obrażeń lub giną ludzie.

Często przyczyniają się do tego źle lub wcale nie oznakowane, nieoświetlone ładunki wystające poza obrys pojazdu, umieszczane na zewnątrz, wystające, szpiczaste oraz ostre części lub przedmioty, niezdemontowane na czas jazdy lub nie złożone wystające części mogące naruszać stateczność pojazdu, a także zagrażać bezpieczeństwu innych uczestników ruchu.

Wielu rolników porusza się po drogach ciągnikami rolniczymi albo maszynami do prac w polu przekraczającymi dozwoloną szerokość, nie posiadając odpowiednich zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego drogą publiczną.

Podczas jednej z policyjnych kontroli drogowej ciągnika rolniczego z przyczepą, na której było przewożone mokre zboże okazało się, że ciężar jej był dwukrotnie większy od  dozwolonego.

Inny przykład: Do wypadku doszło późnym wieczorem podczas słabej widoczności. Po drodze poruszał się ciągnik rolniczy z podczepionym siewnikiem zbożowym. Kierujący samochodem osobowym nadjeżdżający z przeciwnego kierunku widział tylko światła ciągnika, ale nie zauważył nie oznakowanego i nieoświetlonego w ciemności siewnika podczepionego do ciągnika. Kierowca samochodu osobowego w wyniku obrażeń poniósł śmierć a jego lewa ręka została oderwana.

Czy zawsze te nieprawidłowości występują na skutek celowego działania rolników, lekceważenia przepisów lub braku wyobraźni? Czy może jednak wynikają z niewiedzy, braku odpowiedniego przeszkolenia, którego nie było podczas szkolenia w zakresie prawa jazdy kat: „B” a przydałoby się w przypadku użytkowania sprzętu rolnego?

Program szkolenia i egzaminy państwowe z zakresu prawa jazdy kat: „B” nie obejmują zagadnień związanych z obsługą i techniką jazdy ciągnikiem rolniczym i maszynami rolnymi. Szkolenie i egzamin państwowy z zakresu prawa jazdy kat: „E do B” odbywa się tylko z części praktycznej – jazdy samochodem o dmc:3,5t z przyczepą inną niż lekka, a nabywa się uprawnienia do kierowania ciągnikami rolniczymi i maszynami o znacznych wymiarach i masie.

Prawdopodobnie znaczna część rolników posiadających wyłącznie prawo jazdy kat: „BE” nie zna przepisów i zasad dotyczących obsługi, użytkowania i korzystania z dróg publicznych ciągnikami i maszynami rolniczymi i nie tylko na drodze, ale także podczas prac polowych. Nie wiedzą, gdzie uzyskać odpowiednie zezwolenia i co one obejmują.

Może warto przeprowadzać pogadanki, dodatkowe szkolenia za pomocą mediów, w klubach wiejskich, sołectwach?

Każdy pomysł jest dobry, jeżeli wpłynie na poprawę bezpieczeństwa, nie tylko na drodze ale, także w polu i gospodarstwie rolnym.

 

Jan Szumiał

 

Przywileje, bezpieczeństwo, zdrowy rozsądek… a może lepiej byłoby odwrócić kolejność: zdrowy rozsądek, bezpieczeństwo, przywileje?

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

30.09.20

Od pewnego czasu obowiązuje tendencja przyznawania wybranym grupom uczestników ruchu drogowego przywilejów uzasadnianych troską o poprawę ich bezpieczeństwa. Zaczęto od łagodzenia przepisów dla rowerzystów, zakładając, że ponieważ są niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego,  a jednocześnie bardziej narażonymi na odniesienie obrażeń w przypadku zdarzenia drogowego, to zmiany w prawie to bezpieczeństwo poprawią. Na skutek tych zmian zwiększa się automatycznie odpowiedzialność pozostałych grup poruszających się po drogach.  Część zmian jest pozytywna np. zmiana infrastruktury dróg polegająca na tworzeniu pasów ruchu dla rowerów i dróg (ścieżek) dla rowerów, lecz czasami wyodrębnienie ścieżek rowerowych z chodników bywa problematyczne. Ścieżki rowerowe przecinają drogi dla pieszych z lewej strony na prawą i odwrotnie co kilkadziesiąt metrów. Przejścia dla pieszych na tych ciągach oznakowane są tylko znakami poziomymi (P-10), brak oznakowań znakami pionowymi (D-6) co jest różnie interpretowane. Formułowane są opinie, że jest to tylko sugerowane miejsce do przejścia dla pieszych, a więc nie nakładające na rowerzystów żadnych obowiązków ustąpienia pierwszeństwa i jest przez nich ignorowane.

W PoRD pominięto kilka istotnych kwestii, np.: w Art.13 ust. 1 PoRD brakuje zapisu o przechodzeniu pieszego przez drogę dla rowerów; w Art. 33. usunięto ustęp 4. zobowiązujący rowerzystę do zachowania szczególnej ostrożności podczas korzystania z przejazdu dla rowerzystów (P-11) co powoduje, że rowerzyści często dojeżdżając i wjeżdżając na niego nie zwalniają i nie upewniają się, czy dojeżdżający jezdnią drogi poprzecznej pojazd nie skręca, lub czy wzdłuż istniejącej ścieżki nie rośnie np. żywopłot lub umiejscowiony jest inny element ograniczający widoczność kierowcy i uniemożliwiający wcześniejsze zauważenie rowerzysty. Rowerzyści jeżdżą po chodnikach nie zależnie od infrastruktury drogowej i warunków pogodowych, nie zważając na pieszych, przejeżdżają po przejściach dla pieszych, jeżdżą pod prąd ulicami jednokierunkowymi nie posiadającymi oznakowania zezwalającego na to.  Są to tylko przykłady. Przepisów uprzywilejowujących rowerzystów jest znacznie więcej. Są one skrupulatnie przez nich wykorzystywane, a nawet nadużywane. Zamiast zapewniać poprawę bezpieczeństwa im, prowadzą do zwiększania zdarzeń na drodze z udziałem rowerzystów, często tragicznych w skutkach, a odpowiedzialność za ich zaistnienie przenoszona jest na pozostałych, najczęściej zmechanizowanych uczestników ruchu drogowego.

Wprowadzając zmiany w PoRD uprzywilejowujące rowerzystów prawdopodobnie kierowano się zachęceniem jak największej grupy uczestników ruchu drogowego do przesiadania się z za kierownicy na rowery w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery i natężenia ruchu drogowego, udrożnienia dróg oraz odblokowania centrów miast. Niezależnie od motywów zmian w prawie, koniecznym wydaje się uwzględnienie faktu ich wpływu na nieuzasadnione poczucie bezpieczeństwa rowerzystów i przekonanie, że możemy wyłączyć myślenie i przewidywanie skutków swoich zachowań, bo chroni nas prawo. A przecież nie da się zmienić praw fizyki i zatrzymać pojazdu mechanicznego w miejscu. Nie zastąpi się zdrowego rozsądku przepisami.

Duży wpływ na zwiększanie świadomości i kształtowanie właściwych postaw różnych grup uczestników ruchu drogowego mogą mieć media, które oprócz nagłaśniania różnych wydarzeń na drodze, powinny postawić bardziej na profilaktykę i upowszechniać informacje o obowiązujących przepisach i prawidłowej ich interpretacji oraz przedstawiać przykłady prawidłowego stosowania ich na drodze.  Ważne jest, aby świadomości przywilejów, towarzyszyła rowerzystom nieustająco świadomość konsekwencji zdrowotnych jakie mogą wyniknąć z kolizji z pojazdem mechanicznym. Sukcesem byłoby, aby rowerzyści pomimo przysługujących im praw, rozumieli i widzieli konieczności zachowywania ostrożności dla własnego bezpieczeństwa.

Obecnie trwają prace i konsultacje społeczne nad wprowadzeniem zmian w PoRD dotyczących pieszych i  Urządzeń Transportu Osobistego-UTO ( elektryczne hulajnogi, deskorolki i itp.) mających na celu prawne dopuszczenie ich do ruchu drogowego i zwiększenie bezpieczeństwa pieszych. Może warto przy tej okazji uzupełnić przepisy dotyczące ruchu rowerów po chodnikach – drogach dla pieszych i warunków korzystania z przejść dla pieszych, w tym przez dzieci do lat 10 jadące rowerem pod opieką osób dorosłych i opiekunów zobowiązując zarówno dzieci jak i opiekunów do korzystania z przejść dla pieszych wyłącznie przeprowadzając przez nie rower, a nie przejeżdżając.

 

Czy planowane zmiany na pewno przyniosą oczekiwany pozytywny skutek? Oby

Jan Szumiał

W załączeniu ciekawy przebieg pasa ruchu dla rowerów ( środkiem jezdni)

Mętlik w głowie – refleksje prezesa SOSK Warszawa Jana Szumiał

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

28.09.20

Od projektu zmian w Prawie o Ruchu Drogowym do wejścia ich w życie jest długa i czasami wyboista droga. Często media publikują projekt zmian np. dotyczący relacji pieszy-pojazd w obrębie przejścia dla pieszych, albo usankcjonowania w ruchu drogowym Urządzeń Transportu Osobistego ( hulajnogi elektryczne, deskorolki elektryczne i inne urządzenia). Niekiedy media podają nawet termin, w którym przepisy te wejdą w życie, mimo że nie są jeszcze uchwalone. Odbiorcy tych wiadomości po zapoznaniu się z nimi są przekonani, że termin ten jest terminem obowiązującym i już stosują się do nich. Tym czasem projekt jest nadal w trakcie prac legislacyjnych.

Tworzy się bałagan-chaos  informacyjny, co przenoszone jest na zachowania uczestników  ruchu drogowego. Jedni stosują się do przepisów jeszcze obowiązujących, inni do będących jeszcze w trakcie prac legislacyjnych, będąc przekonanymi że już są wprowadzone. Stwarza to niebezpieczne sytuacje na drodze doprowadzające do nieporozumień, a niekiedy do wypadków drogowych, w których odnoszą obrażenia najmniej chronieni uczestnicy ruchu drogowego czyli piesi i rowerzyści.

Zgodnie z obowiązującą konstytucją RP podmiotami upoważnionymi do występowania z inicjatywą o zmianę obowiązującej ustawy, wprowadzenie w niej poprawek, nowelizację, lub uchwalenie nowej są: Prezydent, Rząd, Senat, posłowie( grupa min.15 posłów), komisja sejmowa, a także obywatele w liczbie min. 100tys.. W zależności od tego przez kogo jest składany ten projekt nazywany jest: prezydenckim, rządowym, senackim, poselskim, obywatelskim.

Procedurę określa konstytucja RP. Projekty ustaw sejm uchwala w trzech czytaniach. Do końca drugiego czytania wnioskodawca ma prawo wycofać projekt.

W zależności od tego przez kogo projekt jest zgłoszony, droga legislacyjna jest odmienna. Najczęściej jest on przed poddaniem do głosowania przekazywany do: przeprowadzenia konsultacji społecznych z organizacjami i instytucjami zajmującymi się daną dziedziną, uzgodnień międzyresortowych, komisji: sejmowych, rządowych, senackich. Podczas nich wprowadzane są korekty, poprawki, poprawki do poprawek.

W efekcie wprowadzone zmiany w ustawie mogą znacznie odbiegać od wstępnego projektu.

Społeczeństwo informowane na bieżąco o coraz to nowych zmianach, a może tylko propozycjach zmian, zatraca poczucie rzeczywistości, nie wie które i jakie przepisy weszły już w życie i obowiązują, a z których wycofano się w procesie legislacyjnym lub w ogóle nie brano ich pod uwagę, gdyż były tylko niewiążącą opinią ekspertów.

Aby być świadomym obowiązującego prawa, należałoby cały czas na bieżąco śledzić publikowane akty prawne, co w przypadku „zwykłych zjadaczy chleba” jest nierealne.

Powstają różne interpretacje obowiązujących przepisów i dochodzi do różnych zachowań na drodze sprowadzających zagrożenia wypadkami.

Warto by znaleźć rozwiązanie, aby zapobiec temu. Może wprowadzić zasadę że nad zmianami w prawie dotyczącym ruchu drogowego pracę będą prowadzone  w międzyczasie, a tylko jednego dnia w roku będą wprowadzane w życie  np. 1 stycznia, lub 1 lipca.

Na marginesie: Zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym dotyczące pieszych i uczestnictwa w ruchu drogowym Urządzeń Transportu Osobistego (UTO) jeszcze nie są uchwalone i nie weszły w życie.

 

Jan Szumiał

Konferencja zorganizowana przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwo Infrastruktury inaugurująca projekt pn. „Droga z klasą Cała wiedza o ruchu drogowym” w Warszawie z udziałem przedstawicieli PFSSK

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

25.09.20

W dniu 25 września br. w Warszawie odbyła się Konferencja zorganizowana przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwo Infrastruktury inaugurująca projekt pn. „Droga z klasą Cała wiedza o ruchu drogowym”. Projekt skierowany jest do Dyrektorów, nauczycieli, wychowawców szkół wszystkich szczebli, szczególnie wychowania komunikacyjnego i innych podmiotów zajmujących się edukacją z zakresu przepisów ruchu drogowego i zasad poruszania się po drogach publicznych: pieszo, rowerami i innymi urządzeniami przeznaczonymi do przemieszczania się.

„Ideą projektu ( jak zapisano w zaproszeniu) jest prowadzenie działań mających na celu promowanie kwestii bezpieczeństwa na polskich drogach oraz wzrost świadomości społecznej w zakresie bezpiecznego i odpowiedzialnego zachowania się na drodze wśród dzieci i młodzieży, poprzez wyposażenie nauczycieli w niezbędną wiedzę i narzędzia do prowadzenia lekcji na każdym etapie nauki.

Po oficjalnych wystąpieniach: Ministra Infrastruktury Pana Andrzeja Adamczyka, Sekretarza Krajowej Rady BRD Pana Konrada Romika, Prezesa Zarządu firmy MDDP AKADEMIA BIZNESU Pana Adama Niedziółki, Ekspert merytoryczny a jednocześnie autor odpowiedzialny za opracowanie platformy e-learningowej Pan Adam Sobieraj omówił część merytoryczną założeń projektu z podziałem na moduły. W konferencji brali udział przedstawiciele naszych organizacji (PFSSK i SOSK Warszawa): Krzysztof Bandos- Prezes; Jan Szymczak V-ce Prezes; Jan Szumiał- Prezes SOSK Warszawa. Podczas przerw kawowych mieliśmy możliwość zamienić kilka słów z Panem Ministrem i Panem Sekretarzem KRBRD a także z innymi zaproszonymi gośćmi i wymienić się poglądami oraz uwagami.

Poniżej: Agenda Konferencji i zaproszenie skierowane do wzięcia udziału w bezpłatnych szkoleniach osób zajmujących się edukacją dzieci i młodzieży.

XXII ZDZ PFSSK – Uniejów 2-3.10.2020

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

06.09.20
Koleżanki i Koledzy Prezesi
Zapraszamy do zapoznania się z informacjami Zarządu PFSSK, zawartymi w poniższych załącznikach, o planowanych na 2 i 3 października 2020 obradach: Kolegium  Doradczego  Zarządu  oraz  XXII  Zebrania Delegatów  Stowarzyszeń,  które  początkowo miały  się  odbyć  w  dniach  27/28.03.2020  w  Uniejowie, a w  związku  z  sytuacją  epidemiologiczną  w  kraju zostały  odwołane w poprzednich terminach.
Zarząd PFSSK
Pliki do pobrania:

Program i zgłoszenie IV Motocyklowego Zlotu Instruktorów i Egzaminatorów – 11-13 września 2020 w Skorzęcinie

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

07.08.20

Zapraszamy do zapoznanie się z programem Zlotu organizowanego przez Górnośląskie  Stowarzyszenie  Ośrodków  Szkolenia w dniach 11-12-13 września 2020 r. w  Skorzęcinie k/Gniezna. Po podjęciu decyzji o uczestniczeniu w Zlocie należy wypełnić i przesłać  zgłoszenie  uczestnika mailem na adres: gsosk@wp.pl do dnia 31.08.2020

program 4 zlotu

zgłoszenie zlot2020

 

 

7 sierpnia Dzień Instruktora Nauki Jazdy, Techniki Jazdy

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 2 komentarz(y)

06.08.20

Szanowni Państwo, dwa lata temu proklamowaliśmy dzień 7 sierpnia Dniem Instruktora Nauki Jazdy, Techniki Jazdy. Zachęcamy do oflagowania w tym dniu samochodów szkoleniowych. Uwzględniając pandemię COVID-19 ewentualne spotkania środowiskowe organizujmy zgodnie z zaleceniami sanitarnymi  i epidemiologicznymi.

Zarząd PFSSK

Oferta firmy ACREOS w zakresie szkolenia operatorów maszyn budowlanych, a także szkolenia operatorów urządzeń do transportu bliskiego

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

17.07.20

Agencja Business France przy Ambasadzie Francji w Polsce w imieniu francuskiej firmy ACREOS przesłała do PIGOSK prezentację oferty firmy ACREOS (po angielsku) dotyczącą innowacyjnych rozwiązań szkoleniowych operatorów koparek i wózków widłowych. Strona internetowa firmy znajduje się pod tym linkiem.

Celem zapoznania się z produktem, w załączeniu przesyłam materiały firmy ACREOS, która oferuje innowacyjne rozwiązania dla centrów szkoleniowych / działów szkoleń między innymi w zakresie szkolenia operatorów maszyn budowlanych, a także szkolenia operatorów urządzeń do transportu bliskiego. Innowacyjność rozwiązań dotyczy programów symulacyjnych i oprogramowań cyfrowych. Wśród zalet tego rodzaju szkoleń jest:

  • poprawa efektywności szkolenia poprzez wykorzystanie inteligentnych narzędzi i śledzenie ścieżki kształcenia,
  • zmniejszenie kosztów szkolenia poprzez częściowe zastąpienie prawdziwych maszyn symulatorami pedagogicznymi,
  • ograniczenie ryzyka wypadków dla szkoleniowców i szkolonych,
  • ochrona maszyn przed zagrożeniem uszkodzenia w trakcie szkolenia dla początkujących,
  • cyfryzacja procesu administracyjnego osoby biorącej udział w szkoleniu.

Osoby zainteresowane  nawiązaniem współpracy z przedstawicielem firmy ACREOS proszę o kontakt telefoniczny z biurem PIGOSK lub bezpośrednio ze mną.

Pozostaję do dyspozycji w razie jakichkolwiek pytań.

Z poważaniem,

Dyrektor PIGOSK

PGM_CHA_EN Forklift_small 

Acreos Simulation Training EN-FR

IV Motocyklowy Zlot Instruktorów i Egzaminatorów – 11-13 września 2020 w Skorzęcinie

Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)

17.07.20
Górnośląskie Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia serdecznie zaprasza na IV zlot motocyklowy w dniach 11 do 13 września nad jeziorem w Skorzęcinie hotel Biały k/Gniezna. Można również zaprosić swoich znajomych motocyklistów nie tylko instruktorów oraz przyjechać samochodem. Wszystko teraz dopiero się organizuje i ustala całościowy program. Liczymy również na Waszą inicjatywę. Po uzyskaniu konkretnych kalkulacji, prześlemy mailem koszt imprezy oraz druk imiennego zgłoszenia dla uczestników zlotu.
Pozdrawiają organizatorzy imprezy:
Piotr Makioła – wiceprzewodniczący Zarządu GSOS,
Franciszek Saługa – sekretarz Zarządu GSOS.